tisdag 19 januari 2010

Listan börjar ta form.

Har börjat göra en lista på saker som ska införskaffas. Och jag har nog inte fått med hälften skulle jag tro. Fler tips och råd godtages gärna.

Bebissaker vi måste köpa

· Amningsgrejer

· Små handdukar

· Skötbädd + skötbord

· Sängkläder till oss (i alla fall lakan)

· Spjälsäng

· Barnvagn (kombi)

· Ny bil

· Badbalja

· Nappar

· Amningsbh (gärna en sömlös att ha på natten utöver de vanliga).

· Blöjor i minsta storlek.

· Våtservetter eller tvättservetter.

· Stora bindor

· BH-inlägg



Bebissaker som ska fixas

· Hyra babyskydd

· Gratisprover från Babyproffsen o sånt.

  • Låna bärsele av Tina.


8 kommentarer:

  1. Små baskläder i strl 56 typ body och ett par byxor. Mössa kanske man vill köpa själv oxå. Man får mycket, särskilt bodys :) så köp inte mängder. Vad menas m amningsgrejer? /Tina

    SvaraRadera
  2. BH-inlägg går ofta under namnet "Amningskupor" i affären... så slipper du leta som en idiot som jag gjorde. :)

    Tänk på att ha en ergonomisk bärsele. Exempelvis babybjörn är direkt oergonomisk. Dålig för lilla människans rygg o så när benen forceras rakt nedåt. Vi läste på massa på nätet om det där, och de som talade för den hade argumentet "men dom säljer ju så många, måste vara bra"...

    SvaraRadera
  3. Tina: Jag vet inte riktigt än vad amningsgrejer är. Men är det inte massa sånt man måste ha? Pumpar o skit..

    Lilleman: Ja det är ju en sån som Tina har. Tänkte mest att den var gratis att låna. Jag har ingen koll, hur som helst ska man väl inte ha barnet i det läget länge när den är helt färsk eftersom den har dålig muskulatur i bålen. Ex inte halvsitta i babyskydd och babysitter länge. MEN JAG VET INTE! JAG VET INGET!

    SvaraRadera
  4. Jag upplevde inte min babybjörn som oergonomisk :) den e en sån där stabil mot ryggen modell och jätteenkel att använda, du får gärna prova den. Många gilar ju bärsjal och d e ju inget som hindar att du köper en sån efter ett tag d e ju inget jag använde den första tiden iaf.

    D enda du egentligen behöver första tiden är din egen närvaro, lite baskläder till bebisen, blöjor och tvättlappar, vagga/spjälsäng el.likn, babyskyddet och barnvagnen, den kan d ju va beställningstid på om ni köper en helt ny.

    Jag har mer tips om amningen men d skriver jag inte här för då får jag familjeliv.se vibbar :)

    Kramis, d kommer gå jättebra!! /Tina

    SvaraRadera
  5. Jag tror man ska göra allt m måtta, bär man barnet i sina egna armar, får den närheten, man ser bebisen och man växlar läge på barnet helt naturligt eftersom man blir trött i armarna :) jag bar aldrig Moa i bärselen när hon var nyfödd, då bar jag henne själv eller la henne i vagnen. Tror hon var iaf 1-2 mån innan vi satte henne i selen och det var max nån tim i stöten vi använde den. :) /Tina igen..

    SvaraRadera
  6. Bärsjal är mycket mysigare än sele :>

    Bra du skrivit upp sängkläder till eran säng, för det går åt massvis om man har en kräkbebis som vi hade. Hon låg visserligen på en extra handduk men ibland, eller typ skitofta, siktade hon utanför...

    SvaraRadera
  7. Mitt blogg börjar bete sig som familjeliv. Huuu...

    SvaraRadera